Hur får man fler att upptäcka en plats?

Vadstena Turism och Näringsliv AB ville definiera Vadstenas platsvarumärke med målet att få fler att upptäcka Vadstena som boendeort, etableringsort eller en plats att besöka och semestra på. Intellecta fick uppdraget att analysera och definiera platsens varumärke.

Vår omvärldsanalys visade att de flesta kopplar ihop Vadstena med slott, kloster och historia vilket vi ville dra nytta av samtidigt som vi öppnade upp för en spännande framtid. Den röda tråden i kommunikationen sammanfattades i positionen ”En kreativ historia” som ger utrymme att berätta om Vadstena på ett nytt sätt där det oväntade och överraskande kan ta plats. Det som berättas behöver alltså inte vara historiskt utan ger även utrymme för dagens berättelser om platsen, Vadstenas företag och invånare.

Platsvarumärket Vadstena fick ett visuellt uttryck i form av en platssymbol och en grafisk profil. En digital verktygslåda togs fram där alla som vill kommunicera kring Vadstena kan ta del av logotyper, texter och material.

Den röda tråden sammanfattades i positionen ”En kreativ historia” som ger utrymme att berätta om Vadstena på ett nytt sätt där det oväntade och överraskande kan ta plats.

Relaterade case

Vi är en del av något större

Tillsammans med våra systerbyråer bildar vi Sveriges största kommunikationsgrupp – Aura group