Strategiska workshops

För att vara relevant i en värld som ständigt förändras krävs kontinuerlig utveckling. Att mötas i en workshop och diskutera strategiskt viktiga frågor runt varumärke och position är ett bra sätt att se till att ni är på rätt väg när förutsättningarna ändras. Det kan till exempel röra sig om att marknaden ni verkar på har förändrats, att ni har vuxit eller genomgått en fusion eller att nya produkter och tjänster har tillkommit i ert erbjudande.

Intellecta har lång erfarenhet av att planera och moderera strategiska workshops med ledningsgrupper, styrelser och marknadsavdelningar. Vi anpassar upplägget efter era förutsättningar och använder olika digitala och pedagogiska metoder för att skapa effektiva och kreativa mötesformat. Ofta inleder vi en workshop med en kortare föreläsning eller trendspaning.

Exempel på frågor att diskutera:

  • Varför finns vi (företaget) och vad vill vi uppnå?
  • Vilka är varumärkets styrkor/svagheter och utmaningar?
  • Vilka är våra målgrupper och vad är deras drivkrafter/behov?
  • Hur ser våra affärsmål ut och vad behöver vi göra för att lyckas?

Ofta klargör workshopen vad som saknas eller behöver utvecklas. Det kan exempelvis vara en tydlig varumärkesplattform, en kommunikationsstrategi eller en utvecklad budskapsplattform.

En strategisk workshop kan genomföras som en del av ett större och definierat uppdrag eller som ett avstamp för att komma i gång. 

 

Relaterade case

Vi är en del av något större

Tillsammans med våra systerbyråer bildar vi Sveriges största kommunikationsgrupp – Aura group