Hur gestaltar man ett rikt liv?

När Lidköping behövde uppdaterade sitt befintliga platsvarumärke fick Intellecta uppdraget att ta fram en ny visuell identitet samt utarbeta rätt tonalitet baserat på framtagen varumärkesplattform.

För att spegla en stolt, driftig och omsorgsfull plats där alla som bor och verkar kan leva ett rikt liv togs en modig visuell identitet fram. I gestaltningen syns Lidköpings hantverkstradition, konst, kultur och arkitektur. Här återspeglas också entreprenörskapet, gemenskapen och de innovativa lösningarna.

Färgpaletten är inspirerade av Vänern, sanden, den första spirande grönskan, den rika jorden, leran, blomsterprakten, kreativiteten och omtanken.

En platslogotyp som tar för sig
Med ortsnamnet på tre rader skapades en logotyp som tar för sig och signalerar kraft. L:ets utformning skapar associationer till växtkraft och hantverkstradition. Vågformen ger en känsla av liv och rörelse. Den är inspirerad av Vänern och även Lidan som ringlar fram genom staden.
Lidköpings löfte handlar om att invånare, besökare och företag kan få ett rikt liv på platsen. Vi sticker inte under stol med att Lidköping är en välmående kommun även om. det rika livet främst handlar om de mjuka värdena som ger en hög livskvalitet. För att spetsa till det använder vi en copy som med glimten i ögat visar hur vi är rika i Lidköping.

Relaterade case

Vi är en del av något större

Tillsammans med våra systerbyråer bildar vi Sveriges största kommunikationsgrupp – Aura group