Hur går man från uppstickare till ledande expert?
Xamera har vuxit kraftigt och gått från en studentdriven startup till en väletablerad aktör på rekryteringsmarknaden. Kommunikationen hade dock inte hängt med i tillväxten och det externa uttrycket reflekterade inte det professionella bolag man blivit. Intellecta fick uppdraget att genomföra en komplett varumärkesuppdatering.
Efter en inledande analysfas förstod vi att en nyckel till Xameras framgång är att de vågar göra saker annorlunda, så deras kommunikation behövde skilja sig från hur traditionella rekryteringsbolag kommunicerar. Budskapen fick därför bas i Xameras unika sätt att matcha juniora talanger mot intressanta företag så att det både går snabbare och blir bättre. Vi började prata om att välja istället för att hitta, människor istället för kompetenser och matcha istället för rekrytera. För det visuella uttrycket lånades zebrans mönster; en passande parallell då det för ett otränat öga kan vara svårt att se skillnad på olika zebrors mönster precis som det för ett otränat öga kan vara svårt att hitta talanger i mängden. Men att snabbt hitta det unika och värdefulla är Xameras expertområde.
Vi bytte ut Xameras mer klassiska ljusblå mot en, för branschen, ny hallonröd färg. Dessutom togs en ny logotyp fram och kompletterades med taglinen ”We know talent” för att tydliggöra expertisen gällande juniora talanger.