Hur gör man fläskkött trendigt?
Sveriges Grisföretagare, branschorganisationen för landets grisproducenter, stod inför utmaningen att griskött blivit mindre populärt jämfört med andra köttslag, speciellt hos unga, medvetna konsumenter. För att fortsätta vara en viktig ingrediens i det svenska köket behövdes bilden av svenskt griskött förändras och kunskapen om livsmedlet öka. Intellecta fick uppdraget att med kommunikationsinsatser ge konsumenten argument att köpa svenskt griskött och förflytta grisköttets position.
Efter en inledande analysfas skapade vi konceptet SweDish Pork. Genom att prata ”Pork” istället för gris kopplade vi konceptet till mat och det engelska uttrycket passade den unga målgruppen. I tonaliteten använder vi ett snackigt språk och budskap togs fram för att kommunicera kring områdena Smak, Hållbarhet, Hälsa, Trygghet. Logotypen delades upp på tre rader (SWE-DISH-PORK) för att lekfullt skapa associationer till Svenskt, Mat och Gris. Det visuella bildspråket eftersträvar renhet, enkelhet och en äkta och naturlig känsla. I fokus står pork ihop med grönsaker, så kallade gröna smakkompisar.
Konceptet har, utöver en webbsida, tagits ut i flertalet kampanjer, bland annat den uppmärksammade SweDish Pork Pills.