Svensk Plaståtervinning
Hur skapar man en världsnyhet runt skräp?
Intellecta fick i uppdrag att hjälpa Svensk Plaståtervinning att nå ut, nationellt och internationellt, med att de öppnar världens största och mest avancerade sorteringsanläggningar för plastförpackningar.
Vi paketerade öppningen som en presslansering, med en strategi som både fokuserade på förarbete och PR-insatser under öppningsdagen. Det genomfördes en hybrid pressträff för media på plats och på länk. För de på plats erbjöds även pressvisning av Site Zero, intervjuer med betydande personer som närvarade och ett större event med ca 300 gäster.
Resultatet blev en global snackis som genererade totalt ca 270 nyhetsartiklar i svensk och internationell press, till ett värde av drygt 1,8 miljarder SEK. Den potentiella räckvidden uppmättes till ca 830 miljoner personer worldwide.
Sveriges miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari och representanter från Naturvårdsverket fanns på plats på pressinvigningen.