Returpack – panthöjningen
Hur får man Sveriges största medier att gå igång på en nyhet – om 1 krona?
Under hösten 2024 fick Intellecta i uppdrag att hjälpa Returpack att förbereda och genomföra en PR-strategi inför den planerade panthöjningen som skulle kommuniceras i januari 2025. Tillsammans med Returpack definierade vi syfte och mål för PR-insatsen, vilket lade grunden för att utveckla huvudbudskap och en tillhörande budskapshierarki.
Vi skapade en Q&A för att hantera potentiella kritiska frågor och genomförde medieträning med Returpacks talespersoner för att säkerställa att de kände sig trygga med budskapen i mediekontakter. Dessutom utarbetade vi fyra pressmeddelanden med olika vinklingar för att maximera spridningen inom breda medier, branschpress, miljöpress och internationella kanaler. Vi förberedde även medielistor och identifierade nyckelkontakter för att optimera räckvidden.
Den 15 januari lanserades nyheten, och resultatet överträffade våra förväntningar. Returpacks talespersoner fick framträdande utrymme under bästa sändningstid i nationella etermedier och nyheten pushades på Sveriges största nyhetssajter, såsom Aftonbladet, Expressen, DN och Sveriges Radio.
Totalt genererades över 400 publiceringar i svensk och internationell press och det sammanlagda annonsvärdet av den generade publiciteten landade på nära 23 miljoner kronor. Publiciteten var till 98 procent positiv, och majoriteten av artiklarna förmedlade de budskap vi hade arbetat fram. Den potentiella räckvidden uppskattades till nära 60 miljoner läsare.
