Hacka maten – Livsmedelsverket
Hur kan en trött morot få oss att slänga mindre mat?
Livsmedelsverkets uppdrag är att se till att vi alla mår bra av maten vi äter, men också att verka för en hållbar livsmedelskonsumtion. Matsvinnet är omfattande, i Sverige och globalt. Det medför en onödig belastning på miljö och klimat, skapar ekonomiska förluster och påverkar livsmedelsförsörjningen.
Vi fick i uppdrag att etablera ett hållbart kommunikationskoncept för att minska matsvinnet utan att moralisera. Lösningen blev ett kommunikationskoncept med glimten i ögat, byggt på smarta vardagstips och en uppsjö av charmiga matfigurer.

Hur får man människor att ändra vanor?
De flesta av oss vet att vi borde slänga mindre mat, men ändå händer det. Livsmedelsverkets mål var att sänka tröskeln för förändring, särskilt för målgrupperna barnfamiljer och unga vuxna. Vi byggde kampanjen på en enkel idé: förändra en vana i taget.
Konceptet fick namnet Hacka maten och inspirerades av det välbekanta fenomenet lifehacks. Med hjälp av humor, igenkänning och låg tröskel för spridning blev tipsen både lätta att ta till sig och dela vidare.
“Vi ville inte bara prata om varför. Därför visar vi hur man faktiskt gör för att slänga mindre mat, och att det är både lätt, roligt och smart.”

