Hur kan en trött morot få oss att slänga mindre mat?

Livsmedelsverkets uppdrag är att se till att vi alla mår bra av maten vi äter, men också att verka för en hållbar livsmedelskonsumtion. Matsvinnet är omfattande, i Sverige och globalt. Det medför en onödig belastning på miljö och klimat, skapar ekonomiska förluster och påverkar livsmedelsförsörjningen.

Vi fick i uppdrag att etablera ett hållbart kommunikationskoncept för att minska matsvinnet utan att moralisera. Lösningen blev ett kommunikationskoncept med glimten i ögat, byggt på smarta vardagstips och en uppsjö av charmiga matfigurer.

Hur får man människor att ändra vanor?

De flesta av oss vet att vi borde slänga mindre mat, men ändå händer det. Livsmedelsverkets mål var att sänka tröskeln för förändring, särskilt för målgrupperna barnfamiljer och unga vuxna. Vi byggde kampanjen på en enkel idé: förändra en vana i taget.

Konceptet fick namnet Hacka maten och inspirerades av det välbekanta fenomenet lifehacks. Med hjälp av humor, igenkänning och låg tröskel för spridning blev tipsen både lätta att ta till sig och dela vidare.

“Vi ville inte bara prata om varför. Därför visar vi hur man faktiskt gör för att slänga mindre mat, och att det är både lätt, roligt och smart.”

Matsvinnstips med personlighet
Kampanjen lyfter fram de livsmedel som vi svenskar slänger mest av; äpplen, potatis, morötter, korv, matbröd och matrester av tillagad mat. Varje livsmedel fick en egen karaktär och röst, och delade med sig av sina egna hjälpsamma tips. Figurerna togs fram med hjälp av AI och redigerades sedan för att sticka ut lite extra. Innehållet paketerades i affischer, sociala medier-kit och anpassat material till kommuner och organisationer. Visuellt ville vi skapa något som inte liknade traditionella hållbarhetskampanjer. Varma färger, oväntade bildval och figurer med känslor gav en ny twist till ämnet. Tonaliteten var vänlig och rolig, men aldrig tramsig.
Kampanjen lanserades i samband med Internationella matsvinnsdagen den 29 september, 2023. Samtidigt släppte Livsmedelsverket en ny rapport om svenskarnas matsvinn. Vi hjälpte till att lyfta båda insatserna i media genom strategiskt pressarbete. Resultatet blev att över 50 kommuner laddade ner och använde kampanjmaterialet och Livsmedelsverkets expert gästade TV4 Nyhetsmorgon. Kampanjen vann också andra pris i Stora Kommunikationspriset 2024 (Framtidspriset)

Relaterade case

Vi är en del av något större

Tillsammans med våra systerbyråer bildar vi Sveriges största kommunikationsgrupp – Aura group