Hur gör man begagnat till nåt nytt?

När Engströms etablerade en ny begagnathall ville de sätta en tydlig position och skapa ett enhetligt koncept för försäljningen av begagnade bilar. Intellecta fick uppdraget att arbeta fram ett samlande koncept för begagnade bilar som framför allt ger de prioriterade målgrupperna argument att välja just Engströms när de ska köpa begagnat.

Den inledande analysfasen visade att många är oroliga över om de fått rätt värdering av bilen vid köp av begagnat samt att en allt större anledning till att man inte köper nytt är hållbarhetsaspekten. Hållbarhet, kombinerat med trygghet och ärlighet blev därför fokus i konceptet.

Vi tog fram namnet Engströms Beg.in samt tillhörande logotyp. Namnet skapar associationer till just begagnat, men signalerar också att det är en ny början för begagnade bilar. I konceptet personifierar vi den begagnade bilen och genom mer känslomässiga budskap lyfter den som en erfaren och trygg resekamrat, som är redo för nya äventyr.

Konceptet togs ut i en kampanj som inkluderade stortavlor, annonsering i print och digitalt samt radiospottar och annonsering i SOME.

Vi tog fram namnet Engströms Beg.in som skapar associationer till begagnat och signalerar att det är en ny början för begagnade bilar.

Relaterade case

Vi är en del av något större

Tillsammans med våra systerbyråer bildar vi Sveriges största kommunikationsgrupp – Aura group