Digg – AI för den offentliga förvaltningen

Hur skapar man trygga
AI-användare inom offentlig sektor?

Regeringen gav Myndigheten för digital förvaltning (Digg) i uppdrag att tillsammans med Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ta fram riktlinjer för hur offentlig förvaltning bör använda generativ AI, och vara tryggare i användningen. Därtill skulle Digg genomföra insatser för att öka AI-kunskapen i det offentliga. Intellecta fick uppdraget att stötta med kommunikation och PR, samt projektleda de kompetenshöjande insatserna.

Intellecta var en del i projektgruppen och arbetade bl.a. fram kommunikations- och PR-strategi samt genomförde aktiviteterna. Vi modererade även workshops, genomförde budskapsträningar och stöttade upp med design, UX, webbtexter och språkgranskning.

Inför lanseringen av riktlinjerna ansvarade Intellecta för paketeringen av press- och lanseringseventet och bearbetade media. Arbetet resulterade i 32 artiklar i media, däribland TT, SvD, Aftonbladet, Dagens Samhälle, Altinget, Göteborgs-Posten och Computer Sweden. Medievärdet var 814 491 SEK.

Kompetenshöjande insatser
I de kompenshöjande insatserna arbetade Intellecta fram konceptet ”AI-studion” där tre TV-program med olika teman producerades. Programgästerna representerade både det offentliga och den privata sektorn, med flertalet välkända AI-profiler. Programmen sågs av fler än 1800 tittare första dygnet, och antalet har växt stadigt sedan dess. Den webbsida som togs fram för riktlinjerna besöktes av över 26 000 personer under första två veckorna, vilket är mycket högt för en myndighet. Intellecta producerade även ett webinar om AI i offentlig förvaltning som sändes i samband med Digitalidag. Hela 600 deltagare var anmälda vilket visade på det stora intresset för ämnet.

Här kan du se sändningarna

Relaterade case

Vi är en del av något större

Tillsammans med våra systerbyråer bildar vi Sveriges största kommunikationsgrupp – Aura group