Hur hjälper man Audi Sverige under sitt hittills största lanseringsår?
Audi Sverige hade 2024 ett av sina mest omfattande år någonsin, med lanseringen av 28 nya modeller. Webbinnehåll och kampanjer skulle samordnas för att skapa engagemang och driva försäljning. Som Audis digitala partner har vi på Intellecta haft ett långsiktigt uppdrag att hantera audi.se. Sedan 2020 har vi ett helhetsgrepp om sajten och samordnar tillsammans med Audi kommunikationen på audi.se kring lanseringarna för att säkerställa att samtliga insatser bidrar till Audis marknads- och försäljningsmål.
12 månader, 28 lanseringar
Att lansera 28 modeller under ett och samma år krävde en minutiöst planerad kommunikation. Stora mängder innehåll behövde produceras, granskas och publiceras i rätt tid, samtidigt som tonalitet och varumärkesstringens behövde säkerställas genom hela kundresan. Tidsramarna var tajta, och varje lansering krävde samordning mellan flera avdelningar, från produkt och marknad till oss som digital partner. En annan nyckelutmaning var att vid varje lansering kunna öppna konfiguratorn i tid. Det vill säga den funktion på hemsidan där besökaren själv kan designa och beställa sin nya bil.

Struktur och precision
För att hantera den omfattande lanseringsplanen använde vi oss av en sprintbaserad arbetsprocess och effektiv projektledning. Detta gjorde det möjligt att snabbt anpassa oss till nya förutsättningar och säkerställa en konsekvent hög kvalitet i varje insats. Vi arbetade nära Audi för att säkerställa tonalitet och varumärkeskonsistens, samtidigt som vi hade frihet att själva identifiera och lösa eventuella problem.
2024 var ett betydelsefullt år för Audi Sverige, och Intellecta var en nyckelspelare i att göra lanseringsåret framgångsrikt.

I konkreta siffror innebar vårt arbete bland annat att:
• Under lanseringsperioden för Audi A6 e-tron ökade* totala andelen startade konfigurationer på audi.se med 99 procent.
• Under lanseringsperioden för Audi Q6 e-tron ökade* andelen startade konfigurationer på audi.se med 135 procent.
• Under lanseringsveckan för Audi A5 Avant, som inföll mitt i industrisemestern, ökade andelen startade konfigurationer på audi.se med 50 procent.

Vorsprung durch Technik – i varje insats vi gör.
*jämfört med motsvarande föregående antal dagar